Nuffnang Ads

Saturday 19 July 2014

ANUGERAH TERINDAH DIBULAN RAMADHAN

Assalamualaikum.

Lama rasanya menyepi dari blog. Bukak, blogwalking kejap, then tutup laptop. Nak tinggalkan jejak pun jemari malas. Tersangat malas. Bukan hanya malas dijari. Tapi semua. Yup. Semua. Bukan sebab puasa. Bukan sebab penat. Bukan kerana tak sihat.


Tapi, mesti sentiasa bersyukur. Alhamdulillah masih diberi kesihatan. Memang malas yang melanda diri saya ni bersebab. Sebab yang terindah.

3 Jun ;
Last period

20 Jun - 23 Jun ;
Saya & en.suami demam teruk.  Tak tau sape nak jaga sape sebab dua-dua tak larat. Masa ni mak saya call dari Labuan larang saya makan ubat, takut melekat ;) 

2 Julai - 4 julai ;
Saya buat lawatan tapak di Song. Sepatutnya masa ni saya dah period. Tarikh period patutnya 30 Jun. Cycle period saya memang tak berubah. Kat Song macam biasa pergi site guna 4wd, hentak sana-sini. Masa ni saya ada terfikir, macam mana kalau saya mengandung? Dengan naik 4wd yang melompat sana-sini. Saya doa je dalam hati, Ya Allah, kalau dah ada baby dalam perut saya, tolong lindungi dia. Amin. Itu doa saya sepanjang saya jalankan tugas. Tiba kat tapak pulak macam-macam perjalanan saya lalu. Naik sana-sini. Turun naik bukit. Masa ni memang penat sangat. Tapi saya anggap biasa sebab pegi site dalam bulan ramadhan. Memang lagi mencabar.

4 Julai ;
Saya balik ke Sibu. Bagi tau en.suami yang saya masih belum period. Sebelum ni saya pernah beli UPT Test Strip ngan Sis Shakina. Dia jual murah sangat2! 1 strip RM1 je tau! Saya beli 9 percuma 1. So, saya pun cek sendiri. Tapi mula cek saya hampa. Macam takde pun 2nd line keluar. Tapi hati saya kuat rasakan yang saya mengandung. Mungkin sebab period saya tak pernah selewat ni.

5 Julai - 9 Julai ;
Tiap-tiap hari saya test tau! Haha. Sebab saya yakin dia ada kat dalam perut saya. Tau apa yang saya dapat?

* Maaf kalau ada yang rasa gambar ni kotor =) Ampun ye. Yang paling atas tu yang saya dapat 9 Julai. Yup. Alhamdulillah. Saya mengandung. Tapi kitorang masih rasa tak yakin. Saya tetap nak jumpa doktor untuk pengesahan. En. Suami cakap pergi cek next week la ye. Tapi saya tak bole tunggu.  
Saya cek & cek lagi sampai betul-betul jelas.

Makin jelas kan? =) Terus paksa lagi en.suami bawak pergi klinik.


10 Julai ;
Kitorang pergi ke jumpa Dr. Toh.

Dr. Toh : Morning. Sakit apa ya?( Terus tanya sakit apa)

Saya : Saya nak cek pregnancy. Dah buat UPT test kat rumah & positif. Jadi saya nak tengok perut.
(Hentam je explain.haha)

Dr. Toh : Bila last period?

Saya : 3 Jun..

Dr. Toh : Ok. Kita scan dulu.

Dr. Toh pun scan-scan-scan. Masa ni debar tak terkata. TAKUT sangat. Dahla en.suami tak masuk masa ni.

Dr. Toh : Belum nampak apa-apa lagi. Kantung pun belum nampak. Masih terlalu awal. 

Pastu duduk balik.

Dr. Toh : You datang lagi in 3 weeks, baru kita scan lagi. Masa tu baru dapat nampak your baby.

Saya : Oo.. Saya ingat da bole nampak. Tapi saya memang mengandung kan? Berapa lama suda? (Nampak sangat bengap kat sini) Haha.

Dr. Toh : Yes. You are pregnant. Very early pregnancy. I guess less than 3 weeks. ( Guess??) Awal you sedar you pregnant. Tapi masa ni memang masih belum nampak apa-apa. I suggest you come again after 3 weeks. Tapi saya kasi you vitamin for pregnancy terus. You mesti makan. Its good for your baby. 

Saya : Saya civil technician Dr. bahaya tak untuk saya terus buat tugas saya macam biasa?

Dr. Toh : You ada angkat barang berat ka masa kerja ?

Saya : No.. Takde.. Tapi selalunya perjalanan tu yang agak mencabar. 

Dr. Toh : Oo.. Sebab ini your 1st pregnancy you better be more carefull. Kalau bole slow down sikit. Dont push yourself. 

Saya : Kalau nak balik kampung masa raya??

Dr. Toh : Jangan jalan tanpa henti. Stop every 2 hour at least, so that you can relax. (Sambil senyum) Lepas ni kita bagi you vitamin ok? Makan ikut masa. Bubbye. ( Terus bubbye saya)

Saya : Olrite.. Tq Doktor =)

Pastu keluar dari bilik doktor cerita kat en.suami. Dia pun cakap; haa.. Tula excited tak sabar nak cek awal-awal.. Kan belum nampak. Alaaaaaaaaa...Huhu.

Takpe. Balik tu kitorang asek senyum jek. Haha. Tak sabar tunggu next check up. Nanti saya share tanda - tanda awal kehamilan ni & keadaan saya sekarang. Huhu. Jari dah mula malas lagi. Doakan saya & baby sihat, sempurna, & dilindungi Allah sepanjang kehamilan nanti. Amin..Till then.


4 comments:

Unknown said...

singgah follow sini., tahniah sebab pregnant.,

Unknown said...

alhamdulillah.. tq=)

Unknown said...

seronoknyaa! tahniah humaira! im happy for you :)

Unknown said...

Alhamdulillah faezah..makaseh.. ;)