Nuffnang Ads

Wednesday 18 June 2014

SOALAN TEMUDUGA PEMBANTU TADBIR (P/O)

Assalamualaikum.

Alhamdulillah.. Dah temuduga pagi tadi. Masuk jadi orang nombor 3. Sempat nervous pulak menunggu. Sebab tu saya lebih suka jadi orang 1st kalau pergi interview. Tapi tadi dah ada yang datang lebih awal. Huhu. Ok. Last 2 weeks dapat surat panggilan temuduga Pembantu Tadbir N17 (Perkeranian/Operasi) Alhamdulillah. Siapa yang belum dapat kerja tetap mesti rasa excited sangat bila dipanggil. Yela. Susah sangat nak dapat kerja sekarang.

So, ni nak share apa antara soalan yang interviewer tu tanya tadi. Hope bole tolong yang ada temuduga akan datang =)


1. Macam biasa diorang suruh perkenalkan diri ; selalunya saya mestila bagi NAMA PENUH, umur, asal dari mana, study kat mana, kelulusan apa, pernah bekerja kat mana & kalau sedang berkhidmat, g tau la kat mana =)

2. Soalan kedua salah sorang panel tu, tahu tak apa NKRA?Pernah dengar tak?
* Sila google ya. Saya tak dapat jawab ni tadi -_- Tak expect diorang akan tanya NKRA.

3. Tahu tak tugas pembantu tadbir? Apa diorang buat kat office?
* Menyediakan surat /dokumen rasmi
* Kerja-kerja filing
* Rekod surat masuk/keluar
* Rekod cuti staf pejabat
* Kerja pengurusetiaan ; meeting/ temuduga dll.

4. Kenapa nak kerja Pembantu Tadbir N17? Takde kaitan pun ngan bidang yang awak study dulu?
*Ni jawab ikut ikhlas hati korang la kan?hehe.

5. Kalau ditempatkan di Semenanjung sanggup tak? (Saya Sarawakian =) Baru je kawen sanggup ke jauh dari suami?
* Ni pun jawab ikut korang la ye.

6. Apa tugas awak sekarang? Skop kerja awak. Ceritakan sikit.
* Depends korang punya kerja.

7. Apa jugak bantuan kerajaan bagi dengan rakyat. Yang berkaitan ngan 1 Malaysia
* Klinik 1 Malaysia
* Baucer buku
* Bantuan rakyat 1 Malaysia ; Ni dia tanya satu-satu tau amount bantuan tu kalau bujang berapa, etc.
* Bole google ada lagi yang lain. Tayar teksi ke apa namanya tu.he. Pun 1 Malaysia. =)

8. Ada mintak kerja yang berkaitan dengan bidang yang awak study?
* Pandai-pandai la jawab ye.hehe. Kalau saya memang la ada, cuma rezeki ke situ belum sampai =)

Ok. Tu la antara soalan yang panel tu tanya, tapi kebanyakan soalan tentang tugas saya sekarang. Rasanya dalam 80% soalan berkaitan dengan bidang tugas saya yang sekarang ni. Tak tau ada peluang dapat ke tak. Interviewer macam push saya tunggu mana tau ada rezeki dapat pen.jurutera katanya -_- . InsyaAllah. So, da lepas interview, tunggu je la. Kalau dah rezeki tak ke mana. Hopefully melekat kali ni. Amin.. Bagi yang bakal interview, boleh cuba carik maklumat tu. Mana tau dapat soalan yang sama kan? Good luck! Mudahan di murahkan rezeki kita. Amin =)



120 comments:

Unknown said...

kalau ada rezeki,in shaa Allah dapat :-)

Unknown said...

btol tu..insyaAllah..amin =)

Unknown said...

Eh, result dia memang akan announce 28/7 eh?? Hari tu kan hari raya @ cuti umum -.-'

Unknown said...

entahla..myb diorang publish automatic kot kat system..=)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Result dah keluar, so, how?? Berjaya?? Boleh check dekat ruangan keputusan temuduga dalam portal spa

Unknown said...

-_- dh dpt email smlm..dpt simpanan shj..

Unknown said...

Sama la, sy pun calon simpanan juga

naitty_mpo said...

Sy berjaya dapat jawatan ni.. :D

areen said...

Sy pn berjaya alhamdulillah

areen said...

Sy pn berjaya alhamdulillah

naitty_mpo said...

Areen awak kat area mane?

Unknown said...

Wah..bestnya.. tahniah!=)

Unknown said...

Wah..bestnya.. tahniah!=)

Anonymous said...

pt po ni under spp atau spa?

Unknown said...

under spa =)

naitty_mpo said...

Ada tak sesiapa yg berjaya? Surat tawaran dah dapat ke?

Unknown said...

naitty : saya aritu dpt simpanan lantikan saja. tp 15/8 sy cek spa dh tukar ke lantikan tetap..& baru tadi surat tawaran saya sampai..tapi masih tak tau nk terima ke x..sbb sy dpt w17 jugak, tapi utk w17 surat blom sampai lg..

Unknown said...

akak mtak pembantu tadbir nie pakai spm ke..

Unknown said...

a'a..jwtn ni guna qualification spm..tp diorang tau akak ada diploma sbb diorang bkk sistem masa tgah interview..& mmg letak jgk dlm resume..

jaja said...

maaf akak humairah.. tumpang tanya.. n nk mtak pendpt sekali.. masa interview, sy ade ijazah.. sdgkn mtk jwtn pembntu tadbir ni kn gune spm.. so, ptut bgtahu panel tntg ijzh yg ade?

Unknown said...

jaja : klu xinform pun xpe..sbb dlm sistem diorang mmg ada rekod akademik..tp ari tu akk bawak skali copy diploma & letak dlm resume jgk..klu diorang tanya, bg akk better trus trg yg jaja ada degree..yg pnting jujur kn?insyaAllah klu ada rezeki nnti jaja dpt jgk =) goodluck!

Unknown said...

Aaa...sy dpt jawatan ni tanpa ditemuduga..
Cam takut la pulak..aritu parlimen bukak tawaran..just antar resume..siang tadi dpt panggilan..katanya 3hb november ni da bolrh lapor diri..sbb dorg nk pkai staf cpat..adess nervous giler

Anonymous said...

Boleh saya tahu awak apply mcmana?

Anonymous said...

saya mtak jawatan guna spm..tp semua x memenuhi syarat..

Unknown said...

ALHAMDULILLAH ADA INSAN YANG X KEDEKUT ILMU MCM AWK, MOGA DIMURAHKAN REZEKI YE... 21 & 22 DIS NI SAYA AKAN HADIRI TEMUDUGA PMBANTU TADBIR N17... HARAP BERJAYA...

mrsBiha said...

salam vit awak iv ptpo under ape?

Unknown said...

da jd penjawat awam...terus ambl exam dan kursus2 brkenaan utk penyerapan jawatan ttp..alhamdulillah...tahniah!

Pembantu tadbir n17 said...

Tak sabar untuk menduduki exam online Pembantu tadbir n17 pada 3 April 2015 hehe. Good luck semua

Unknown said...

NORFAZILAH RIDIN...XPERLU INTERVIEW...BESTNYA MACAMTU

Unknown said...

Term ksh kak share sy bru lulus exam nk g interview plk

ok said...

trima kaseh kak bg clue clue ni...
tp boleh x nk whatsapp akak utk tahu lebih lnjut lagi...
0199978304 imang...harap dpt dbntu..tq

Anonymous said...

Tahniah bagi yang berjaya tahun ni..

Ni tips dan panduan utk korang
http://bit.ly/tipskejekerajaan

Selamat maju jaya

Anonymous said...

Sy interview jumaat ni nevess nya����, nak tanya dorang cakap melayu or ada speaking. Resume akak dlm bm ke bi

Norul Ain said...

hai awak,

awak sdah dpt pggilan intvw?awk exam online 3 April kan..uish dahpggil ke utk intvw,neves plak kte.

Norul Ain said...

Awak, nanti mntak share ye, pglmn intvw. trima ksih.moga berjaya.. amin

Anonymous said...

Mohon kongsi pgalaman iv pembantu tadbir kewangan

Unknown said...

Nk tny... sy xde dpt panggilan utk exam on9. Trus utk temuduga jwtan pembantuntadbir kewangan w17. Sy mmg xprlu exam on9 ke..atau sy dh trlepas..huhu

Unknown said...

Nk tny... sy xde dpt panggilan utk exam on9. Trus utk temuduga jwtan pembantuntadbir kewangan w17. Sy mmg xprlu exam on9 ke..atau sy dh trlepas..huhu

Unknown said...

Assalamualaikum... Tahniah pada yg berjaya... Saya dpt panggilan interview bulan June ni... Tapi saya skrg dah mmg penjawat awam... Tp badan beruniform... Nervous jugak nak pi interview ni even bkn 1st time... Masa exam online tu pun husband yg tlg jawab jugak... Hihi

Norul Ain said...

hai saya pn sama dapat pggil iv 29/05/2015 N17,ada tak sapa2 yg sama dgn sy :-)

norves nye, jom sama2 study. good luck smua.. amin amin

Husna said...

Norul Ain. Husna dapat jugak 1 Jun 2015 ni do Kelantan. Ni No tel saya 019-9981580. Kita create group whatsapp nak untuk calon temuduga.

Norul Ain said...

hi Husna,

saya 29hrbln ni.. bleh jgak kan. ni no phone sy 0126755816. kte tgok klu rmai ok la :-)

Norul Ain said...

hi Husna,

saya 29hrbln ni.. bleh jgak kan. ni no phone sy 0126755816. kte tgok klu rmai ok la :-)

Farah Qurratun said...

husna...sy calon iv pt/po 4/6 ni..nk join group wasap :)

Anonymous said...

Saya pon 4/6 ni...nevesnye...nk join wasap gak bole?

Anonymous said...

Hi..nevesnya nk study apa utk iv ni..sy 8/6..klau nk bincang dlm group ok gak..ni no sy 0137352990 ��

rosnani said...

Assalam..saya pun calon iv ptpo N17 pada 11 Jun ni..sy nk join jugak group wasap..ni no sy 0148179600..blh share tntg info iv..tq..

Sha Muhamad said...

Kita iv jugak..1.6 ni jawatan ptpo jugak..takut ni..walaupun dah banyak kali sangat panggil iv. Add kte dln group whatsapp eh...+0601117934043

Sha Muhamad said...

Kita iv jugak..1.6 ni jawatan ptpo jugak..takut ni..walaupun dah banyak kali sangat panggil iv. Add kte dln group whatsapp eh...+0601117934043

Unknown said...

saya interview esok di MITC Melaka. ni nombor telefon saya 017-7968449 (mimiebasmi)

Unknown said...

saya 8/6 kat putrajaya..nk join group jugak..

Anonymous said...

Saya first time temuduga PTPO ni untuk SPA khamis ni, sebelum ni saya pernah temuduga untuk Felda dan Felcra tapi nampak jer saya ada degree, diaorang bagitau yang saya tak layak untuk jawatan ni sebab tinggi sangat, diorang siap cakap lagi kenapa xmintak degree level. Masa interview pun tanya soalan provoke. Jadi untuk SPA, dalam resume memang saya letakkan yang saya ada degree, cuma saya tak faham, kenapa panel nak provoke lebih2 dan jatuhkan maruah calon padahal sistemnya yang benarkan kelulusan degree boleh mintak spm. Tapi saya tetap usaha untuk dapat kerja tetap, sekarang saya kerja swasta kontrak 2 tahun, gaji level spm jer, apapun good luck kawan2, saya percaya rezeki Allah dah tentukan. Yang penting usaha. Kalau bukan kerajaan mungkin tempat lain, insyaallah

Anonymous said...

saya interview mnggu depan.. wasap no : 011-2432 0079

aminah said...

Sy iv kt mitc 9/6..nk join group wasap pls...

Anonymous said...

Saya interview di putrajaya pada 10/6. Boleh add saya di group watsapp. 013-6468366

Anonymous said...

Assalam.. Saya interview 8/6 ni. Minat nak join group tu juga.
Add W'Apps 0132405781

T/kasih :)

Unknown said...

Add wsap 0195226551

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Jadi ka buat group whatapps..kalau jadi nk join jgk..sbb sy interview 08/06/15 kat putrajaya..kot2 ada perkongsian...0134676861 nasir

Unknown said...

result yg sepatutnya keluar pda 22.6.15 akan ditangguhkan kpda 13.7.15.... :)

Norul Ain said...

syasya shariff ..mcmne awak tau?

Farah said...

Tolong add sy kat wassup group klau ada. 0139166305.
Sy interview 11.06.15 katbputrajaya

Anonymous said...

Result dh kuar, alhamdulillah lulus temuduga, ada sapa2 lg yg lulus x? Penempatan kementerian mna ya?..surat tawaran bila kluar?

Unknown said...

ALHAMDULILLAH SAYA PUN LULUS TEMUDUGA...DEKAT SISTEM DIE TULIS SAYA UNDER KKM..AWAK DAPAT JABATAN MANA.?

Anonymous said...

masa mula2 check dia tulis kkm/jpa...tp smlm check tulis jpa sj, agak2 bila nk kna lapor diri?...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

mungkin bulan 9 rasenye kot...tunggu surat sampai je..tapi mule2 check sistem die tulis lantikan tetap tapi bile tengok balik dia tukar keputusan temuduga akan dimaklumkan kemudian...awak nye status ad berubah x?

Anonymous said...

salam aidil fitri semua...
tahniah pd yg berjaya...
sya calon simpanan shj...'
nk tnya pd admin, klu calon simpanan ada hrpan ke utk diserap ke lantikan tetap??
trma ksi...

dila said...

assalam dan selamat hari raya..
Sy juga berjaya dlm iv jawatan pembantu tadbir p/o bagi tmuduga 1 jun 2015

Tahniah! Anda telah berjaya temu duga (tertakluk kepada semakan dokumen dan maklumat individu, pengiktirafan kelayakan dan tapisan keutuhan SPRM).
Kementerian/Jabatan :JABATAN PERKHIDMATAN AWAM,BAHAGIAN PERKHIDMATANARAS 6, BLOK C2PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN

ad k kt cni yg buat group pt p/o ek..sy nk join group whatapps la..sng nk taw info pape psl tarikh penempatan yg akn dtg ni..tq ni no sy 019-2448669

Marysha said...

Ptpo n17 - add sy 013-8893482 tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam sehati sejiwa semua....

pt po n17 JPA dah dpt surat tawaran tak???
smpai skrg msi menunggu tawaran....

K3 said...

As salam...thanks contoh diatas agak membantu saya...
rabu depan dapat panggilan temuduga bwah spp
debor rasa...
hope dapat la...huhu

Akma said...

Salam. Nurazah. Dapat temuduga kat mana ? Sy dapat juga. Isnin ni 15/8/2016 di Polisas,Kuantan. Under Spp. Ya Allah. Debar sangat niii.

Akma said...

Salam. Nurazah. Dapat temuduga kat mana ? Sy dapat juga. Isnin ni 15/8/2016 di Polisas,Kuantan. Under Spp. Ya Allah. Debar sangat niii.

Unknown said...

salam akma..saya pon dpt juga polisas 15/8/2016..debar jgk ni.

Akma said...

Sekarang kat mana mieza ?

Unknown said...

sama kita akma sy dpt kt polisas jgk hari ni . debar gila . salam perkenalan n jmpe kt sana ye

Unknown said...

ohhh awak 15hb

Unknown said...

sape² yg dah iv under spp ? susah x...sbb sy iv 20/9/2016 ney....takutnya rase

Akma said...

Shazelin, sy dah. Hehe
15 aug baru ni. Pembantu tadbir n17. Insya Allah dipermudahkan. Cuma kena tahu skop kerja dan isu semasa.

Izzue arfan said...

Salam sume...sy dpt iv kt spa perak 13 ni...isau le...blh kongsi x pnglman

Izzue arfan said...

Salam sume...sy dpt iv kt spa perak 13 ni...isau le...blh kongsi x pnglman

Unknown said...

Asslamualaikum saya adnan.. bagi yang ada pnglmn tmu duga pt n19 boleh la pm sy 0176765637.. sya tmu duga 19.12.2016. Ada y sdi xbg info pnting kt sy... tq

Unknown said...

ikut pengalaman saya mula-mula kenalkan diri..nama, umur, tempat tinggal, ada diploma/degree, pengalaman kerja. pastu penemuduga biasanya akan tanya mengenai pengalaman kerja. kelebihan dan kekurangan diri. tugas-tugas jawatan. isu-isu semasa dan pengetahuan am kena tahu juga. saya kena tanya rukun negara. itu je la yang saya ingat.

Unknown said...

Hai...boleh sye tau awk msuk kn sekali x ijazah awk..sb sye pon same jgk cm awk

Unknown said...

Hai...boleh sye tau awk msuk kn sekali x ijazah awk..sb sye pon same jgk cm awk

Aisyah Zakiah said...

Assalam..boleh saya tnya,if kita ada diploma..xtulis dlm sistem..n nnt interview perlu ke kita bg tahu kita ada diploma?

Aisyah Zakiah said...

Assalam..boleh saya tnya,if kita ada diploma..xtulis dlm sistem..n nnt interview perlu ke kita bg tahu kita ada diploma?

apin86 said...

saya update trs diploma dlm sistem..sbb nanti masa iv dia akan tanya apa yg awk buat sepanjang 3 tahun sebelum keja skrg(selepas hbs spm)..huhu..dpt iv 30/10/2017 di penang..da kali keberapa iv nie...huhu..harap ada rezeki la...

Unknown said...

Saya bawak sekali sijil2 tu masa iv..

Anonymous said...

ada yg iv 9/11 ni tak?

Unknown said...

saya iv jugak tapi 5/11..yang ni kali kedua saya pergi iv

Anonymous said...

salam, hai sy iv diputrajaya pd 14.11.2017 .. ada group wasap? terima kasih

Anonymous said...

taktahulah ada ke tak. kalau ada nak join juga �� 0137489597

Aisyah Zakiah said...

Dah ada ke group wasap utk iv kali ni..nak join.

Aisyah Zakiah said...

Dah ada ke group wasap utk iv kali ni..nak join.

Unknown said...

Kalau ditanya bagitahu je. Sbb mereka sudah ada dalam system hal pendidikan kita.

Unknown said...

baru je baca blog ni.. saya pon bakal iv jawatan ni 14 november nnti, walaupun lagi 2 mngggu, dah start rasa nervous tu. terima kasih pada yg share tips

amyakamira said...

saye pun bakal iv jawatan ni 15 november nnt terima kasih share tips2 ni, ade sesiapa interview lagi ke nov 2017 ni?

Esya said...

Bila keputusan keluar ye?😂

apin86 said...

19 12 2017

Asyraf said...

sape2 iv dekat spa melaka esok 15.11?

Fara said...

Sape yg penah iv jwtn ni bleh share x ape lg yg dorg tye??

Esya said...

Tanya macam macam 😂

jali fadli said...

boleh rujuk entry saya..BAGAIMANA INGIN TACKLE HATI PENEMUDUGA.

Anonymous said...

Keputusan temuduga ptpo ni keluar bila ?

apin86 said...

19 hb 12 2017 kalau ikot surat panggilan tu..

Anonymous said...

Ouh iyeke? Maaf tak perasan �� thanks

Nur Hikmah : Mencari Reda Ilahi said...

Assalamualaikum. Tumpang post ya. Nak tanya. Ada sesiapa pernah interview FELDA jawatan pembantu Hal ehwal Islam? Kalau ada, boleh share tak pengalaman. Terima kasih

Anonymous said...

assalam..saya ade dpt iv pmbntu tadbir p/o n19 di ukm..ade ujian kompetensi..apa tu??then ni under spa or apa yea??

Ellvianavye said...


saya melepasi syarat tp blm dpt sms untuk ujian online..siapa yg dpt untuk 2018 ?julai ka bru kna sms tu? ble wtsap saya 0148567308

Anonymous said...

saya pun dapat interview jawatan pembantu tadbir N19 October 2018 ini. tak tahu nak study apa.. first time kena pangil interview. kalau ada yang sama-sama dapat boleh wtsap saya 0142055983. boleh prepare sama-sama nanti.

Unknown said...

Assalam
Saya dpt interview 10 october nie.
Tak tahu nk prepare ape ms interview.lame dh x dpt interview gov.sy dpt interview N19

Unknown said...

assalamualikum , sye dpt iv ptpo N19 22/10 ada x yg dpt sme dgn sye calon sarawak

NAJIHA said...

hi assamualaikum , saya dapat iv majlis pembandaran , macam mana erkk . saya first time nak pergi iv goment ni . hmmm

Unknown said...

@humairah...berapa lama nak tau result interview ya and tempoh melapor diri?sbb mun lulus,kmk kena bagi notis sebulan untuk resign dari tempat kerja sekarang tok.huhu..ktk boleh contact kmk di FB(Jazz Crankeez)

Moslemamani said...

Blh sy taw ms iv ritu panel tye soalan ape ye?

amyakamira said...

selalunya panel akan suruh perkenalkan diri
mungkin akan tanya soalan berkaitan dgn jawatan yang ditemuduga
kalau boleh cari sebnyk mungkin yg berkaitan dgn jawatan yg akan di interview nanti

goodluck